THE St. Louis Speakeasy
It is currently Sat Feb 17, 2018 9:47 pm GMT

All times are UTC - 8 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message

is a spider-child
 Post subject: Maailman Toisella Puolen/På Andra Sidan Världen [Modern-Alt]
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 8:32 am GMT 

Custom Title: is a spider-child
Att hoppa på en färja till Finland hade varit en ganska enkelspårig semester. Festa på natten, sov på dagen, och driv runt på färjan under tiden däremellan. Men, det var helt enligt planerna för de fem killarna som hade varit ansvariga för valet av den billiga och enkla semestern. Vid tjugo års ålder var inte Sven den som hade klagat när hans vänner hade föreslagit det och en oförlåtlig och ihållande huvudvärk till trots hade han stortrivts.

Så länge som han hade varit på färjan i alla fall.

Men när han nu såg den stora båten stäva iväg långsamt från Åbos hamn så trivdes Sven inte det minsta. Huvudvärken kramade hans hjärna och gjorde den väldigt ineffektiv, för att inte nämna den rena känslan av hopplöshet som infann sig. Han visste att han inte skulle ha följt med in på torra land, att han skulle stannat på båten och sovit. Nu hade han istället blivit bortglömd, eller helt enkelt lämnad, i Finland av alla länder. Den svenske studenten hade inga väskor, så det betydde inga kläder, inget pass och inget sätt att ta sig hem. Han visste att pengarna på kontokortet inte räckte till vilken biljett som helst, mobilens batteri skulle snart ta slut och kläderna han hade på sig skulle inte vara rena så många fler dagar.

Och även om han hade kunnat köpa en biljett så visste han inte var han skulle göra det och även om han kunnat ringa någon så visste han inte vem som kunde hjälpa honom.

"Fan..." mumlade han surt efter att ha plockat upp en liten sten från kajen och kastat den surt efter båten som lämnat honom; den var nu bara en liten prick och Sven visste att han inte kunde stå där längre. Han kikade över sin axel och suckade sedan missnöjt innan han började att gå i den riktning som verkade vara mot ett centrum eller liknande. Där borde det finnas någon som kunde peka honom i rätt riktning, eller en karta. Eller någon som kunde dela säng en natt åtminstone för det var det mest akuta just nu, allt eftersom solen långsamt sjönk ner bakom horisonten.

Profile  

Amicitia concero omnis
 Post subject: Re: Maailman Toisella Puolen/På Andra Sidan Världen [Alt]
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 9:36 am GMT 
Moderator

Custom Title: Amicitia concero omnis
Det finns några saker som alla studerande behöver: tid, matt, sömn, och - i några händelser - böcker. Det var den sista saken som Åke hade gått in i centrum att köpa. Den stora marknaden på Kauppatori var slut nu när Åke gick längs Eriksgatan. På trottoarerna pekade duvor och fiskmåsar på smulor och en eller två gånger måste Åke ha gått ur vägen för att inte trampa på dem. Han log lite åt dem - när allt kommer omkring var dem nätta ibland.

Halvvägs längs gatan låg dörrarna som Åke letade efter - Akateeminen Kirjakauppa stod ovanför dem i en havsgrön färg. När han steg in på affären blev han lite gladare - och säkert varmare - än på gatan fast det var bara början av november. Hatten togs av kort därefter och han gick upp trappan till kassan.

Åke hade frekventerat affären i många år nu och var nästan berömd. Alla kassörerna kände till honom och vinkade till honom på vägen till språksektionen. Men efter några timmar, blev han lite hungrig. Han grumsade lite för sig själv men gick långsamt och ovilligt nere till Cafe Brahe för att äta något - kanske en macka...

— Carl Sandburg

Det tog 25 år att ens komma så här långt och jag ser en framtid där jag kunde bli något stort...

Characters, and Timelines! Char solos!

Profile  

is a spider-child
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 10:34 am GMT 

Sven trodde att han hade gått i minst en timme innan han kom fram till något som verkade vara ett torg. Han hade gått längst en flod eftersom det ofta var så att städer växte upp kring floder och på så vis hade sitt centrum i närheten av vatten och ett centrum var vad han behövde i sin jakt på husrum. Och mat. Men trots att han nu faktiskt nått sitt mål så fann han inte det han ville; kartorna lös med sin frånvaro, tillika turistinformationen och folk som vara villiga att peka honom i rätt riktning.

Han frös ganska mycket när han till slut slank in på ett café för att värma upp sig och i hopp om att kunna köpa en billig kopp kaffe. Och cafépersonal brukade vara duktiga på att beskriva var man skulle gå.

Detta visade sig snabbt vara fel, då Sven tillslut kom fram och frågade efter ett vandrarhem. Tjejen bakom disken tittade på honom lite blankt och öppnade munnen, men allt som kom ut var till Sven's fasa finska. Ren finska, lite lätt uppblandat med någon slag halvdan, svensk, ursäkt. Hans hjärta sjönk.

"... Ingen svenska?" frågade han och fick till svar ett par lyfta axlar och en ursäktande blick. "Vad i helvete..." stönade han uppgivet och gnuggade sig i ögonen i frustration. "Vad hände med den finska tvåspråkigheten? Hm. English then? Do you speak English?" Detta tappra försök fick ett liknande gensvar från tjejen som vid det här laget började att se lite lätt förvirrad och panikslagen ut.

"Bilingual my ass..." mumlade Sven surt och lutade sig mot disken med ett hängande huvud.

Profile  

Amicitia concero omnis
PostPosted: Tue Nov 08, 2011 12:38 am GMT 
Moderator

Åke hade precis satt sig på bordet med sin macka när mannen kom till disken just ett par meter ifrån honom. I början märkte han honom inte men när svenskan talades vände Åke om att titta på. Det lät som om mannen inte kunde finska alls... De mesta hade märkt det men ingen annan vågade tala. Finsk tystnad... Han suckade, reste upp. "Heippa - mä tuun jelppaan häntä", sa han till tjejen med ett litet leende.

Tjejen såg mycket tacksamt ut - finska och ryska, de var säkra men inte svenska. "Kiitoksia - mä en ymmärrä ruotsia lainkaan. Jos sä tarvitset apua vain sano niin."

En nick, ett litet skratt. "Joo, kyllä. Kiitos."

Åke vände sig mot mannen.

"Behöver du hjälp?" frågade han. "Och Åbo har blivit lite...enspråkig i dessa päivät. Det är det finska universitetet, vet du. Just omkring Åbo talar alla fortfarande svenska - men inte här inne. Det är ju lite löjligt men så är det. Voi då, kom och sätta sig - vi kunde ha kaffe och prata, va?"

Han stack ut sin hand åt mannen då, leendet blev en bit starkare. "Jag är Åke. Du?"

(Hej - Jag kommer att hjälpa honom.

Tack så mycket - jag kan inte förstå svenska alls. Om du behöver någonting, bara säga det.

Ja, okej. Tack.

...päivät... - ...dagar...)

— Carl Sandburg

Det tog 25 år att ens komma så här långt och jag ser en framtid där jag kunde bli något stort...

Profile  

is a spider-child
 Post subject: Re: Maailman Toisella Puolen/På Andra Sidan Världen [Modern-
PostPosted: Tue Nov 08, 2011 6:17 am GMT 

Sven kikade upp lite på mannen som började prata med tjejen och steg undan med en suck, säker på att mannen bara skulle be om en till kopp kaffe eller så. Men då, helt plötsligt, så plötsligt att Sven först inte förstod det, så var det ett språk han kunde som trängde sig in i hans öron.

"Svenska!" utbrast han och hans ögon flög upp till främlingens. Svens hopp tändes igen, och hand grabbade tag i mannens axlar medan ett leende tog plats på hans läppar. "Tack gode Gud, svenska! Ja, jag behöver hjälp. Jag försöker hitta ett vandrarhem. Eller någonstans där jag kan beställa billig mat. Eller en bar. Eller någon som kan skjutsa mig till Sverige." Rabblade han ut samtidigt som han nickade i svar till förslaget till att fika och prata. Det var mer än vad han hade förväntat sig, men man visste inte med finnar; det kanske var så att de, till skillnad från svenskar, inte hade något emot att vara med en främling längre än nödvändigt. Eller så kanske... började Sven tänka, men lät tanken hänga. Det var ju lite väl förhastat att dra slutsatsen att mannen var sugen på att flörta bara för att han bjöd på kaffe. Även om det hade varit väldigt enkelt om det varit så; Sven hade flera gånger förut flörtat till sig tak över huvudet för en natt, även om det också innebar att man fick betala en viss "hyra" då.

Profile  

Amicitia concero omnis
PostPosted: Tue Nov 08, 2011 9:31 pm GMT 
Moderator

En nick till. "Kuppi kahvia, kiitos", sa han till tjejen bakom disken. "Ja yks kuppi teetä kans." Hon log lite och en kopp kaffe och en med te medbringades ut.

När Sven började prata rynkade Åke pannan. "Hm. Kan inte skjutsa dig tillbaks till Sverige - själv här ingen auto - men det finns bussar, kanske?" Han lutade tillbaka lite, läppjade på teet. "Barer häromkring är dyra och mat..." Åke skakade sakta på huvudet, funderade över mannens problem. "Du...kunde kanske stanna hos mig för ett tag. Ett par päivät. Håsa inte!"

I huvudet stod det inga tankar om att få 'hyra' eller nåt annat som det. Kanske var det lite naivt men så var Åke och tanken föll inte in sig alls. Den enda saken i det var om var Sven skulle sova - på sängen eller soffan. Det skulle bara inget problem eftersom Katarina var i Helsingfors tills torsdag eller fredag, på någon konferens. Åke hade stannat hem för att studera fastän han verkligen ville ha åkt med henne. Men sängen kom att inte gå bestämde Åke till slut. Mannen måste bara ligga sig på soffan.

"Du kan ju sova på soffan - den är säkert bättre än golvet åtminstone", sa han och tog en klunk te. "Och du kunde ge betalt senare, det är helt okej."

(En kopp kaffe, tack. Och en kopp te också.)

— Carl Sandburg

Profile  

is a spider-child
PostPosted: Wed Nov 09, 2011 7:20 am GMT 

Sven tackade lite frånvarande för kaffet och satte sig ner tillsammans med Åke. Att åka buss tillbaka till Sverige kändes inte enormt lockande då det innebar att åka hela vägen genom Finland och sedan över till Sverige och hela vägen ner igen. Det gick nog inte ens en buss så långt, utan han skulle bli tvungen att byta buss flera gånger; det skulle nog ta flera dagar om han fick gissa.

Förslaget att han skulle bo hos mannen tills han hade en lösning var desto mer attraktiv, men det innebar också att han skulle vara tvungen att betala för det på något sätt. För att inte nämna att man inte bjöd in någon man inte kände till sin lägenhet bara så där utan att man ville ha något ifrån det. Tanken fick honom att sänka kaffekoppen lite, men när han såg sin grumliga reflektion i den mörka vätskan så var han tvungen att rycka på axlarna lite. Sen när hade han brytt sig om någon var sugen på lite sällskap, vilken sort det än var?

"Skulle det verkligen vara okej?" frågade han med ett snett leende och ställde ner kaffet så att han kunde hålla ut den handen. "Jag heter Sven förresten. Och du vet ju inte ens varför jag behöver hjälp. Eller om jag behöver någonstans att bo. Eller om jag är ett psykfall på rymmen som kommer äta upp dina fötter eller något."

Profile  

Amicitia concero omnis
PostPosted: Fri Nov 11, 2011 5:10 am GMT 
Moderator

Åke satt en stund och blinkade. Det var lite överraskande, att han hade sagt 'ja' så där, hade bjöd mannen till sin lägenhet utan att veta vad som helst om honom. Försökte ta en klunk till men koppen var tom - han satte den på bordet med en suck, bestämde sig att hjälpa ändå, att lita på mannen. "Hm. Terve, Sven. Du ser ut som om du glömdes av en färja - det händer ibland." Han log lite, sympatiskt. "Och du frågade om ett vandrarhem, så du måste behöva en plats att bo för ett tag. Att du är ett psykfall på rymmen... Det tror jag inte."

När allting sades tittade han tillbaka till bordet för en lång stund, funderade att köpa ett kopp till eller att bara gå. Han gjorde en liten nick. "Kom...du får stanna hos mig - ska vi gå?" frågade han när han steg upp igen. Han gick till ingången och gjorde en paus, väntade på Sven.

Han kunde knappast tro att han gjordes så - om Katarina visste... Men hon var alltid mer logisk än honom, tänkte mer om konsekvenser i alla fall. Åke kallades ofta för oberäknelig och ostyrig, även av Katarina, men han föredrog att vara lite oberäknelig framför att vara bitter och misstrogen hela tiden. Livet var bättre på det där sättet.

(Terve - som 'hej' på finska.)

— Carl Sandburg

Profile  

is a spider-child
PostPosted: Sat Nov 12, 2011 4:29 am GMT 

Sven var tvungen att skratta lite när mannen slog huvudet på spiken med sin gissning att Sven var hittegods som egentligen hörde hemma på en färja.

"Är det så tydligt?" frågade han när han ställde sig upp och tömde sin kaffekopp och ställde ner den. "Jag missade min färja tillbaka till Sverige... Fan för mina kompisar! De skrattar nog ganska gott just nu."

Han tänkte på hur mannen verkade ganska sugen på att skynda sig hem, vilket bara gjorde att hans kanske lite cyniska misstankar om att mannen egentligen bara ville ha en sängkamrat och inte en inneboende stärktes lite. Det var på ett sätt lite tråkigt, om man egentligen tänkte på det, men samtidigt så var det en ganska lätt lösning. Sven hade använt sig av den flera gånger, oftast efter en kväll på krogen och efter att båda parter haft lite för mycket att dricka, men det funkade uppenbarligen i dagljus i Finland också.

"Vad heter du då?" frågade Sven och slängde en arm runt sin räddares axlar lite framfusigt och flinade. "Min räddare i nöden!"

Profile  

Amicitia concero omnis
PostPosted: Sat Mar 31, 2012 8:24 am GMT 
Moderator

"Som jag sa förut - mitt namn är Åke." Han log lite trots att armen runt hans axlar var en aning obekväm. "Men kom då så går vi." Med hans nya vän i släptåg, så gjorde de. Ute på Kauppatori tunnades folkmassan ut och Åke ledde Sven runt hörnet och tvärsöver gatan till bussplatsen. Lyckligtvis stoppade bussen precis när deras fötter slog trottoaren.

Med en skärp gest vinkade den unge man till Sven att skynda sig lite. Han gissade att mannen hade kanske gått hela vägen till Hansa från hamnen och att ta en buss vore en välkommen omväxling. Han betalade snabbt och gick nere mittgången, nästan till baksidan av bussen. Redan gick han genom vad han hade för matvara i huset att han kunde lagga till deras middag. Det fanns inte så mycket i huset, men... Han skulle säkerligen hitta något.

Åke satt bredvid fönstret och tittade inte på hans nya vän. Tystnaden var lite...generad, men den unge mannen menade det inte.

— Carl Sandburg

Profile  

is a spider-child
PostPosted: Fri Oct 05, 2012 1:30 pm GMT 

Sven följde efter, mer än glad över att få sätta sig ner istället för att forsätta gå. Att Åke också betalade för bussresan var välkommet då Sven redan nu visste att han egentligen inte ens hade råd med den sortens lyx; i alla fall inte om han skulle kunna ta sig hem till Sverige utan att behöva lifta hem.

Han sjönk ner i sätet med en lättad suck och skickade iväg ett flin när han satte sig till rätta, lite nedsjunken och med en självsäkert dålig hållning; han verkade däremot inte medveten om hur kaxig han ibland verkade. "Tack." sa han och vände sedan sin uppmärksamhet ut genom fönstret. Om han nu skulle vara fast i Finland så kunde han ju lika gärna uppskatta staden lite.

"Jag kan inte betala dig mycket... Jag måste lista ut hur jag ska ta mig hem först och främst."

Profile  

Amicitia concero omnis
PostPosted: Tue Feb 19, 2013 11:07 pm GMT 
Moderator

När Sven började prata vände Åke mot honom och blundade lite. "Visst", sa han. "Visst måste du göra det först!" Han tvingade fram ett litet leende. "Jag ska inte tvinga dig att betala om du inte kan."

Blicken gick tillbaka till fönstret. Nu medan bussen gick längs gatorna, tänkte Åke om den svenska mannen som sätt bredvid honom. Han var lite konstig - särskilt för den finska mannen. Sven pratade mer än Åke var vann med - men han verkade vara en god människa i alla fall. Bussen knattrade över ett gupp på gatan och Åke insåg plötsligt att Sven var kanske obekväm med tystnaden. Han svalde.

"Kom du på båten då?" frågade han lite tafatt. "Och dina vänner lätt den lämna hamnen? Voj då."

Han fjäskade. Jag låter som nån slags eremit som aldrig pratar med någon. Bra gjort - voi vittu.

Tacksamt var busshållplatsen inte så långt borta och snart tryckte Åke på knappen och skylten där stod "stannar/pysähtyy" tändes. Han låg lite nervöst. "Kom då", mumlade han när han började kliva ur bussen. "Min lägenhet är där borta, runt hörnet."

— Carl Sandburg

Profile  

Amicitia concero omnis
PostPosted: Mon Oct 03, 2016 10:38 am GMT 
Moderator

[poke poke poke poke poke poke poke poke poke poke poke poke]

[Snälla? *valpögon*]

— Carl Sandburg

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC - 8 hours [ DST ]